onsdag 30 november 2011

Efterlyst: rimligheten


Jag är mycket förbryllad. Ponnyns far hävdar å det bestämdaste att vi brukar, eller åtminstone brukade, bänka oss framför Efterlyst tillsammans med ett gäng vänner varje vecka - det har vi berättat för honom! Att det var en slags tradition vi hade, vi och våra vänner. Det låter onekligen trevligt, inte programvalet, men det stående inslaget av socialt umgänge. Så här i nedladdningens- och SVT Play-tider är det lätt att romantisera kring tv-tablån som ett socialt kitt. Jag minns ju hur familjen troget samlades framför familjeunderhållningsprogram som 24 Karat och Söndagsöppet. Det är nästan så att jag funderar på att kalla samman någon slags tv-klubb. Som en bokcirkel ungefär. För det ligger nämligen ingen som helst sanning i ponnypappans påstående att vi skulle haft en sådan sammanslutning. Det faller på två grundläggande punkter: 1) vi ser aldrig på Efterlyst och 2) vi bjuder i princip aldrig över vänner för att se något på tv överhuvudtaget om det inte är sportrelaterat. Det är en gåta vart detta kommer ifrån. Ponnyn och pappan blev nästan ovänner, så bestämd var pappan. Han menade att Ponny minsann skulle få höra hur det förhöll sig när jag kom hem och kunde bekräfta att vi ju visst brukar se på Efterlyst i grupp.




4 kommentarer:

  1. Hahaha! Så kul. Man undrar lite, hur kom de in på samtalet till att börja med? Jag tycker att en tv-klubb låter jättekul, speciellt för mig som ju sällan (aldrig) deltar i nån form av socialt umgänge när det visas sport i burken.

    SvaraRadera
  2. Tydligen är det lite oklart hur de kom in på ämnet. Men han brukar vara intresserad av vad vi och våra vänner gör, särskilt de vänner som han träffat. Typ "Jaha, hur går det för den högljudda tjejen (Malin) i Stockholm då"?

    Tv-klubb kanske det får bli då! Vi måste komma på ett program vi vill umgås till, förslagsvis något som går en gång i veckan.

    SvaraRadera
  3. När jag var liten (eller tja, typ 12, 13) brukade vi samlas varje torsdag kl 20 framför tv:n och se på BTCC (racing). MVH / Är jag normal?

    SvaraRadera
  4. Ph: Tack för din bekännelse. Det är starkt av dig att våga berätta om er något udda, om än likväl fullt normala, tradition. Tack också för att jag fått lära mig något nytt. BTCC var helt obekant för mig, men nu har jag googlat.

    SvaraRadera