söndag 7 augusti 2011

Att gillra dödsfällor

Mitt största intresse just nu är att gillra bananflugefällor. Jag visste inte att man kunde göra annat för att eliminera dem än att gömma bort sådant de tycker är gott förrän igår när jag såg att en vän till mig på Facebook hade efterlyst utrotningstips och fått många svar. Tydligen är vatten + något sött + något surt + diskmedel en väl beprövad formel. Flugorna dras till det sötsura och diskmedlet tar bort ytspänningen, så när de dykt ner i vad de tror är en festlig cocktail tar de sig inte upp, varefter de drunknar i drinken. Jag ställer ut små skålar med drinkar i olika konstellationer så att de får en hel buffé att välja och vraka från. Mest effektiv har blandningen vatten/vitvinsvinäger/socker/diskmedel varit med hela 13 dödsoffer. Sämst var sliskdrinken bestående av mycket lite vatten/mycket sirap/ättika/diskmedel. Inte en enda nappade. Själv trodde jag på den.

Jag har även lärt mig att inte ha så höga tankar om bananflugans förmåga till konsekvensanalys, eftersom jag ett tag trodde att de kanske skulle låta sig avskräckas att smaka på dödens dryck när de såg sina kompisar ligga nere på botten. Nu vet jag att om detta har någon påverkan alls så är den enbart positiv.

2 kommentarer:

  1. Jag har ägnat mig åt samma sysselsättning senaste veckan! Har kunnat konstatera att balsamvinäger och vitvinsvinäger är lika effektiva samt att man absolut inte får glömma diskmedlet. Har däremot skippat söt ingrediens utan att effekten påverkats.

    SvaraRadera
  2. Jasså! Jag som trodde att den söta ingrediensen var viktig. De gillar ju frukt. Mycket får man lära sig.

    SvaraRadera