tisdag 30 augusti 2011

Varning för vegetariskt


Det här mina vänner, det är en riktig skitbok. Uslare kokbok får man leta efter, men jag tror likväl att de flesta vegetarianer äger den. Jag fick den när jag var 16 år och blev vegetarian - och var nöjd så. Jag hade ju inga referensramar. Men nu vet jag att det är en sådan där kokbok som gör större skada än nytta. Som bekräftar alla fördomar som allätare kan ha om vegetarisk mat: att den är smaklös, fantasilös och lite präktig.

Någon som är sugen på svampgratinerad gurka (sid. 180)? Jajjemen: gör en svampstuvning, skär en stor gurka i stavar, lägg stavarna i en form och täck med stuvningen. Den enda krydda som behövs är örtsalt. In i ugnen en stund, sen är det klart. Passar på en lyxig vegetarisk vinterbuffé.

Eller vad sägs om festlig banangratäng (sid. 181)? Lägg kokt råris i en form, täck med svampstuvning och bananhalvor (!). Toppas med mandelflarn. Och så lite örtsalt på det. In i ugnen och vi är redo för fest!

Inte konstigt att jag rasade 10 kilo när jag först blev vegetarian. Om den finns att köpa fortfarande hoppas jag innerligt att den är uppdaterad.

 "Mmm, en helstekt palsternacka med råris!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar