torsdag 25 augusti 2011

Kommunikation förr och nu

Enligt min mobilräkning har jag pratat sammanlagt 4 timmar i mobilen under en tremånadersperiod. Jag har ingen vidare koll på gemene mans telefonvanor men jag får en känsla av att det ligger under det normala. Det är ett kvitto på att jag inte är en telefonperson. Jag tycker mycket illa om att prata i telefon, vilket bara har förstärkts över tid. Jag är dock mycket tacksam för denna form av brist på social kompetens nu då räkningen ska betalas.

Något som jag faktiskt tycker är värre än att prata i telefon är att prata på Skype. Finns det någon mer onaturlig form av kommunikation? Det är som att man, IRL, skulle sitta mitt emot den man pratar med och stirra oavbrutet på sin samtalspartner medan man pratar. Eller rättare sagt, sitta och titta ungefär i hakhöjd på varandra. Samtidigt skulle man ställa en spegel bredvid sin vän så att man hela tiden kan vara medveten om hur man själv ser ut under samtalets gång. Ja, jag vet att man kan klicka bort rutan där man ser sig själv osv osv men ni fattar poängen. Men man ska väl inte klaga. Det var annat förr när det kostade 7 kronor minuten att ringa och prata med mamma på ekande linje.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar