onsdag 14 september 2011

More is less

Jag hatar långa, pretentiösa bandnamn. Åtminstone om de är utformade som ett utrop, en uppmaning eller liknande. Det är något med dem som får mig att rygga tillbaka och tappa allt intresse för att lyssna på banden bakom namnen. Förmodligen har jag missat något jag skulle kunnat uppskatta, jag gillar ju t.ex. Godspeed You! Black Emperor. Jag introducerades dock till dem innan min irritation över långa bandnamn hade uppstått, då jag ännu var öppensinnad och nyfiken. Nu blir band-med-långa-bandnamn ratade direkt. Jag tror jag förknippar dem med någon slags JC-rockande hipsterkultur vars håll jag inte ens kan titta åt utan att tappa tron på mänskligheten. För vad vill man egentligen som band när man väljer namn som Clap Your Hands Say Yeah eller You Say Party! We Say Die!? Jag tänker: Typ gå på New Yorks gator och sprätta med benen. Kanske läsa Charles Bukowski och tycka man är dekadent. Men helst bo i bostadsrätt. 

Med reservation för att jag kan ha fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar