söndag 15 maj 2011

De onödiga bästisarna

Igår slog jag mig ned framför tv:n med min eftermiddagskaffekopp och bläddrade runt bland gamla repriser. Utbudet lämnade mer att önska men jag valde till slut att ägna några minuter åt Hollywoodredaktionen. Tablån upplyser: "Dansk underhållningsserie från 2007. Vad blev det av skådespelaren Gary Busey? Programledarna Johan Stahl och Jan Elhøj på jakt efter mer eller mindre försvunna idoler från 1980- och -90-talen."

Filip och Fredrik har som bekant sålt sitt framgångskoncept till våra nordiska grannländer och jag har tidigare snubblat över en norsk kopia av detsamma. Då som nu vill jag spy litegrann. Alla dessa män i par, med Filip och Fredrik i spetsen, står mig upp i halsen. Erik och Mackan, Anders och Måns och alla andra sköna snubbar som underhåller oss med sina galna upptåg och tokiga bus. Vad är det som gör att vi tydligen aldrig får nog av dessa självgoda bästispar som tjänar sitt levebröd genom att bara dra runt och vara sköna?

Det får mig att tänka på Alex Schulmans gamla debattartikel om den onödiga bloggen. Han sammanfattar mot slutet: "Den svenska bloggarenan består av en liten grupp unga tjejer. Dessa tjejer skriver om mode eller andra saker som är ointressanta för den absoluta majoriteten av svenska folket, varför de allra flesta också väljer att avstå från att läsa dem."

Jag sammanfattar: Svensk nöjes-tv består av en liten grupp killar som följs åt i par. Dessa killar pratar om gamla idoler eller andra saker som är ointressanta för den absoluta majoriteten av svenska folket, men ändå älskas de av många och får breda ut sig över tv-tablåerna.

Slutsats: Killar är busiga och roliga. Ge dem mer plats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar